Träningsformen som överraskade

På tal om det här med att ta hand om kroppen, som jag var inne på i ett tidigare inlägg, gick jag emot mina fördomar och bokade in mig på ett Bodybalance-pass på gymmet idag. För flera år sedan testade jag det för första gången och har sedan dess intalat mig själv att det inte är min grej. Även yoga och pilates är träningsformer som jag har svårt att genomföra i grupp. Jag saknar helt enkelt tålamodet för dem, men försöker med jämna mellanrum utmana mig ändå.

Dagens Bodybalance fick mig att ändra inställning till träningsformen. Det visade sig vara en härlig blandning av det bästa av yoga, pilates, stretching, balans, styrka och avslappning. Variationen gjorde att jag inte blev uttråkad och kan definitivt tänka mig lägga in detta som ett komplement till övrig träning.

Alla träningsformer passar inte alla. Men jag tror att alla kan hitta något som passar dem, bara man vågar prova sig fram. Det finns en hel djungel av olika träningsformer och det är lätt att gå vilse eller stanna i trygghetszonen. Jag tänker att en viktig del med träning är just att våga utmana sig själv också, för det är från att besegra utmaningar som vi upplever oss som starkare individer. Det är en utav många positiva effekter av träning. En utmaning kan likväl bestå av att prova något helt nytt som att utsätta dig för någonting du tidigare upplevt som jobbigt. Kanske klarar du någonting du inte gjort förut? Kanske inser du att det inte är lika jobbigt längre? 

Oavsett om det är ett riktigt tufft styrkepass eller ett mer meditativt yogapass som utmanar dig, tror jag att variationen är en utav grundpelarna för en stark fysik och välmående kropp.

Våga prova!

Skippar föreläsning idag… 🙆🙅#bodybalance #sats #satssverige #mindbodyworkout

A photo posted by Sofie Asp (@halsosoffan) on