Såhär gick det att sluta med koffein

För några veckor sedan fick jag det som kallas för extraslag och jag skrev ett inlägg där jag uppgav att jag skulle göra några livsstilsförändringar. Idag tänkte jag publicera en uppföljning på detta.

Som i de flesta förändringsfaserna gick det bäst de första dagarna. Då är man ju som mest motiverad. Jag drack ingen kaffe, ingen energidryck och sov bra, började äta bananer och drack dagligen vätskeersättning. Ganska så snart försvann extraslagen, eller i alla fall kände jag inte av dem lika tydligt. Det kändes mer tillåtet att dricka lite kaffe och energidryck vid behov.

Jag försattes i några situationer där de tillfälliga fördelarna kändes större än de kortsiktiga nackdelarna – och det är ju egentligen den avvägningen som vi nästan alltid gör, i alla tillfällen. Vi väger fördelar mot nackdelar och sedan tar vi mer eller mindre ett beslut. Vissa beslut går mer på rutin och andra behöver vi lägga ned större tankemöda på.

Egentligen skulle jag nog inte vilja behöva extra koffeintillskott förutom vid enstaka tillfällen. Tyvärr älskar jag kaffesmaken och bara upplevelsen av att sitta och smutta på en kaffekopp under ett pluggfika. Det motiverar mig att studera och förgyller min vardag. På något sätt blir då fördelarna viktigare för mig – just i stunden – än nackdelarna.

Energidrycker däremot är skit som jag skulle vilja vara utan. Somliga dagar kanske man hellre skulle behöva ta en lugn promenad istället för att åka på träning, men i lagidrotter som cheerleading är det inget val att åka på träning eller inte. Be there or be out. Kanske kan det hjälpa, åtminstone mentalt, att knäppa den där Celsius colan på vägen till träningen och känna att man kommer kunna prestera trots allt (?). Återigen, fördelarna känns större en nackdelarna.

Extraslagen fick mig att avstå från koffein ett tag. Tack vare att de försvann och att det egentligen sägs vara ofarligt så blev det inte en tillräckligt stor nackdel för att fortsätta avstå.

Nu fokuserar jag väldigt mycket på just “koffein”, men jag tror att detta även kan fungera liknande i många andra situationer.

Eftersom det ofta är kaffesmaken jag vill åt så ber jag om att få en enkel espresso i min stora sojalatte. Eftersom det är placeboeffekten som har störst inverkan på mig dricker jag sällan mer än en halv burk energidryck. Eftersom vi ofta letar efter anledningar till att känna att våra beteenden är rättfärdigande så håller jag mig alltid under de rekommenderade 300 g koffein om dagen. Jag är beroende, men inte missbrukare.

44a2bcbfeed4ee1d4cb988da3117d2d9coffee-morning-quotes-relationship-Favim.com-2701105