När du känner dig dålig; otillräcklig; värdelös

prestationsa%cc%8angest-1024x576

Prestationsångest. Känslan av att inte räcka till. Att inte vara tillräckligt bra. Känslan som bara får en att vilja sluta. Ge upp. Acceptera att man inte blir bättre. Trots att man vill.. man vill så jävla hårt… men det duger inte.

Detta är känslan som hindrar oss från att utvecklas och från att göra någonting vi verkligen vill. Det kan vara någon eller några signaler utifrån som berättar för oss att det vi gör är dåligt, eller i alla fall inte tillräckligt bra. Prickar signalerna rätt så är det som att man bara suger in bekräftelsen av oduglighet. Man tar dem, sväljer dem och andas dem.

“Att inte vara bra nog” blir ett problem som hjärnan kvickt måste hantera. Lösningen blir antingen att kämpa ännu hårdare eller att istället bara undvika det, lite beroende på vad man har för tidigare erfarenheter och självkänslan i grunden.

Att känna sig dålig gör nog de flesta människor några gånger i livet i alla fall. Sällan är man bra på någonting direkt första gången man gör det. Oftast krävs det en del träning. Att känna sig dålig till en början är ganska naturligt och då handlar det mest om att inte lägga högre förväntningar på sig själv än så.

Men vad gör man om man tränat på det… om och om igen… men fortfarande känner sig dålig?

Då finns det två alternativ. Det första är att du kanske faktiskt är rätt så usel på det och bör ägna dig åt andra saker istället. Det andra är att du kanske faktiskt har blivit bättre men ständigt har för höga förväntningar på dig själv som gör det omöjligt att lyckas, och sålunda ständigt känner dig dålig.

 

Lösningen:

  1. Jobba på din självkänsla
    Det kanske inte alltid är så lätt att förändra, men det går. Till hjälp finns professionella kuratorer och tro inte att det skulle vara tabu att börja gå till en sådan – har du ett problem är det mer tabu att inte ta itu med det. Annars kanske det finns andra personer i omgivningen som kan hjälpa dig, läs böcker om detta, och börja fokusera på vad du faktiskt gör bra.
  2. Fundera på om du verkligen är så pass dålig som du känner dig
    Detta kanske bara är en av de naturliga dipparna? Ibland behöver de går sämre för att andra gånger gå bättre. Har du alltid känt att du varit dålig på detta, eller känns det mest så just nu? Finns de stunder där du fått bekräftelse på att du faktiskt är tillräckligt bra, så fokusera på dem.
  3. Du behöver inte alltid vara bäst i allt
    En av de största anledningarna till att vissa personer lider av stark prestationsångest är att de förväntar sig alltid vara bäst, eller i alla fall bland de bästa i allt man gör. Den här gången kanske du inte var bäst på just den saken, men du kanske är det en annan gång eller i någonting annat. Låt andra få vara bättre än dig ibland, för jag kan garantera att du har andra saker som du är bättre än dem på också.

Lämna gärna en kommentar nedan om vad du tyckte om inlägget och om detta är någonting du vill läsa mer av här på bloggen. Tack!