Mer kolhydrater och mindre fett för ökad prestation

  • Om tre veckor ska jag tävla Stockholms DM i cheerleading.
  • Om fyra veckor har jag min utbildning till GRIT-instruktör.

Februari- och mars-månad går ut på att förbereda sig så mycket som möjligt inför dessa. Med andra ord blir de rejäla träningsmånader, vilket känns väldigt roligt men det är också höga krav som ställs på “rätt” träning, kost och återhämtning. Personligen är jag inte särskilt orolig över att jag inte ska klara av det, men däremot vill jag gärna optimera min prestation och välbefinnande inför de mål jag har i sikte.

I och med en kurs som jag läser på Karolinska Institutet vid namn Kost och fysisk aktivitet som medicin har jag nu genomfört en kostregistrering respektive aktivitetsregistrering. Självfallet finns det möjliga felkällor som påverkar resultatet, men jag har ändå kunnat dra några intressanta och givande slutsatser.

Gällande de tre makronutrienterna har jag sett att:

  1. Jag äter för lite kolhydrater
  2. Jag äter för mycket fett
  3. Jag äter mer än tillräckligt med protein
Den översta representerar mitt registrerade intag och den understa enligt rekommendationerna.
Den översta representerar mitt registrerade intag och den understa enligt rekommendationerna.

Jag använder mig av kostregistreringsprogrammet dietistNet. Kontakta mig på halsosoffan@gmail.com om du är intresserad att få hjälp med en kostregistrering.

Kolhydrater, som både är hjärnans bränsle och främsta energikällan vid hårt arbete, kommer jag sträva efter att öka och istället minska fettet för att hålla energibalans.

Det är svårt att göra förändringar i kostväg. Jag tänker absolut inte döma personer för att ha svårt för att gå ned/upp i vikt, för det är svårt att göra förändringar. Men oftast är det bara jobbigt till en början. Det handlar ju om att vänja om sig och det kanske tar några veckor, men sedan kommer även det att gå på rutin.

Personligen kan jag tycka att förändringar är rätt så spännande, trots att de även är utmanande. Kanske är det just utmaningen som gör de så intressanta? Eller så är det de lärdomar som jag vet att jag kommer få efteråt?.. Oavsett, även om det gamla vanliga känns bekvämast så tycker jag det är tråkigt. Det är tråkigt att alltid ha det lika dant – det lär man sig inget nytt av! Så nu är det min tur att göra en liten ny förändring gällande kosten och se vad jag kan få lära mig av det.  =D

Förhoppningen är att få mer energi och ökad prestation!

Som lite socker på kakan har jag även investerat i en ny iPhone 6s och Apple watch, så det ska bli spännande att se om dess fitnessfunktion kan vara till någon hjälp. Någon som testat?