Mer eller mindre kolhydrater – kontroversiella rekommendationer

När man är hemma och sjuk får man lite extra tid att grotta sig ned i sådant man tycker är intressant. Jag har hunnit kikat på en rad föreläsningar från UR om kost och hälsa. Perspektivet på dem är intressant, med tanke på att det går emot dagens rekommendationer och även det som undervisas i de flertalet kurser jag läst på högskolan. Föreläsarna gör flera trovärdiga poängteringar och ett exempelklipp kan ni se här.  Mycket handlar om varför vi ska äta mer fett och mindre kolhydrater. De hänvisar till många av de studier som ligger till grund för rekommendationerna kring en kolhydratrik kost och förklarar varifrån vi fått uppfattningar om t.ex. att en idrottsman behöver äta uppemot 800 g kolhydrater/dag, men sedan förklarar varför det inte är fallet. 200 g kolhydrater/dag räcker gått och väl enligt dessa föreläsare, och jag blir näst intill övertygad.

Sedan sitter jag där på min föreläsning i kost och fysisk aktivitet som medicin och blir övertygad om att det inte alls är bra att äta så mycket mättat fett, och att LCHF-förespråkarna oftast hänvisar till en studie där man endast jämfört hög fettkost vs. låg fettkost utan att kolla på vad man ätit istället – socker.

Så om mycket fett är bra eller inte känner jag mig mycket kluven i. Det är intressant att lyssna på olika föreläsningar men det är viktigt att behålla sitt kritiska tänkande. En sak som forskare verkar vara ense om är att sockret är den största boven till ohälsa när det gäller kosten. Om det skulle vara dåligt på något sätt att äta lite pasta, ris eller potatis till fisken eller köttbiten har jag svårt att tro.

Jag tror det bästa som finns att göra när alla dessa kostråd är så kontroversiella är att testa sig fram själv. Jag personligen är ingen kompis med sockerrika livsmedel och mår väldigt bra av det. Jag älskar kött och såser men försöker också få i mig kolhydrater för jag tror att det förbättrar min prestation både för träning och studier. “Naturligt sett” ligger jag rätt lågt i kolhydratintaget och jag mår faktiskt bra av det, vilket gör att jag tror det ligger mycket i den nya forskningen kring en låg kolhydratkost. Sedan är jag mycket skeptisk till att få det att låta som att vi inte behöver äta kolhydrater. Det kanske är sant, men jag tror inte heller att det är farligt, så länge de intas i rimliga mängder OCH det är det raffinerade sockret som bör undvikas!

Om ni har tid och vill kolla igenom föreläsningen som jag länkade ovan så tas det även upp frågor kring elitidrottande och kolhydrater. Och lite som han nämner i videon, så beror det lite på vilken typ av idrott man tränar. För distanslöpning fungerar nog fett som en väldigt bra energikälla, men när det kommer till träningsformer som kräver explosiva rörelser är det fördelaktigt med kolhydrater. De ger ju lite “snabbare” energi.

Det finns mycket intressant “fakta” att inhämta från olika håll när det kommer till kost, hälsa och träning. Jag tycker absolut att man ska vara lyhörd för vad andra har att säga, men med tanke på hur snabbt rekommendationerna ändrar sig, kommer de förmodligen att göra det snart igen. Det viktigaste är att man hittar ett förhållningssätt som gör en själv gott i både kropp och sinne.