Lyssningstips: Idrottare som äter för lite utan att gå ned i vikt

screen-shot-2016-12-14-at-20-33-10

Idag publicerades ett oerhört viktigt avsnitt i tyngres podcast Tyngre Träningssnack. I avsnittet har de med Anna Melin som är forskare och dietist på SOK, och samtalet berör främst fenomenet relativ energibrist. 

Jag kommer inte kunna säga det bättre själv så därför uppmuntrar jag verkligen alla som är intresserade av ämnet att lyssna på detta avsnitt. Ni kan spola förbi de första 12 min om ni inte har tid, men resterande del av avsnittet lyfter de fram riktigt viktiga faktorer som ofta glöms bort. Konsekvenser av undervikt drabbar inte enbart personer med ätstörningar, utan en undervikt eller energibrist i sig kan medföra många negativa hälsoeffekter, framför allt för idrottande personer.

Det talas en del om amenorré hos kvinnliga idrottare och dess negativa konsekvenser. Sjukt att en del ser det som ett tecken på att man tränar tillräckligt hårt, som kommenteras i podcasten. Det sänker prestationsförmågan ur många aspekter och bör verkligen tas på allvar!

Det här avsnittet av Tyngre Träningssnack ligger mig verkligen nära till hjärtat, eftersom som många vet bär jag med mig en och annan erfarenhet inom detta område. Det som är extra bra här är att man kopplar bort fokuset från just ätstörningar och kollar på just energibrist i sig och dess inverkan på prestationen, OCH vad som händer när man börjar äta mer. VIKTIGT! IN OCH LYSSNA!

Nedan följer ett klipp från avsnittet – klicka här för att lyssna på hela.