Förkylningsexperten yttrar sig

fo%cc%88rkylning

Expert på att bli förkyld? Det skulle jag kunna kalla mig själv för och tänkte därmed ta vara på den erfarenheten och samla en del tricks som jag försökt mig på för att kurera snabbare.

Googlar man så dyker det oftast upp huskurer som honung i teet, vitlök, ingefära, C-vitamin osv. Ja visst finns det en hel del livsmedel som kan stärka immunförsvaret, men när du redan blivit sjuk hjälper inte dessa. Det tar länge tid än bara någon dag innan vitaminerna påverkat kroppen på det sättet. Dessutom att dricka varmt och äta starkt hjälper snarare bara om förkylningen beror av bakterier, vilket det mer sällan gör. Oftast är det virus som spökar och det är betydligt svårare att påverka.

Virus finns i minst 400 olika sorter och bara för att du drabbats av en finns det 400 till som din kropp ännu inte byggt upp försvar emot. Spridningen är stor, framför allt här i storstäderna där det är oerhört mycket folk i rörelse från alla olika håll. Virus är luftburet så att hålla på och sprita händer behöver nödvändigtvis inte hjälpa. Men det är fortfarande en bra idé att tvätta och sprita händer regelbundet, framför allt som du varit i kontakt med människor, för virus kan även spridas den vägen. Virus kan leva i upp till 7 h i luften, så tro inte att du är “safe” bara för att det inte är någon med förkylning där just nu. Sällan blir man så pass sjuk av förkylningsvirus att det är riktigt farligt – de läker oftast ut av sig själv, men det tar sin tid och ännu längre om man inte ger kroppen tillräckligt med förutsättningar att bli frisk.

  1. Vila. Kroppen jobbar med att bekämpa viruset och springer du runt och härjar kommer du inte enbart förlänga din tillfriskningsprocess utan även smitta andra. Och vila redan från början. Känner du av halsont, snuva och ovanlig trötthet i kroppen så ta en eller två “sjukdagar” och vila upp dig. Kör du på som vanligt fast du känner en förkylning komma smygande så ja, då kanske det blir två veckor hemma istället för två dagar.
  2. Lätt motion. Har man halsont ska man inte träna, det känner nog de flesta människor till. Har man däremot lite lättare symptom kan det faktiskt hjälpa med att träna lite försiktigt. Försök att undvika väldigt pulshöjande och avsluta om det inte alls känns bra. Men att ta en kort promenad eller köra lite rehab/rörlighet kan faktiskt ibland hjälpa. OBS: var ärlig! Det är nog lätt att tro att man mår bättre än man gör och köra lite för hårt. Då blir det bara värre.
  3. Klä dig varmt. Vi blir mer mottagliga för virus i kyla. Jag har även hört att virus ogillar värme och därför vi får feber. Så att försöka hålla kroppstemperaturen uppe hjälper kroppen att bekämpa förkylningen.
  4. Undvik smittohärder. Kommunaltrafiken är en riktig inbjudan till olika förkylningsvirus. Det innebär inte att vi ska sluta åka kommunalt, men att vi tänker oss för innan vi äter det där äpplet med en hostande passagerare bredvid. Ett annat ställe är ju gymmet. Där vistas en hel drös människor varje dag, de pustar och svettas och alldeles för sällan torkar rent efter sig. På vissa gym kan dessutom personalen slarva med städningen, och jag har sett hur det lagrats damråttor bakom, ovanpå och inuti träningsredskap som aldrig verkar städas. Var noga med att sprita och tvätta händer inte minst på gymmet!
  5. Kosttillskott. Självklart är en bra kost a och o för att hålla sig frisk. Dock kan man bli sjuk även om man upplever sig äta bra och då kan extra tillskott vara värt att testa. Kan Jang är vanligt att shotta, men det har inte riktigt verkat på mig så där är det nog mest placebo. Zink sägs vara bra mot förkylning. D-vitamin kan vara bra framför allt om du känner dig trött och vistas ute i dagsljus väldigt lite. Ginseng ska ha en uppiggande effekt. Omega-3 är kända för sin anti-inflammatoriska effekt.Dessa fyra tillskott är någonting som jag, förkylningsexperten, börjat knapra i förhoppning att hålla förkylningen borta i mer än några dagar. Generellt sett förespråkar jag inte kosttillskott, men när man äter sin lax, frukt och grönsaker, och ändå inte håller sig frisk, ja då skadar det knappast att testa.
  6. Var ärlig mot dig själv. Det här tror jag nog är grund och botten när det kommer till att bli frisk eller sjuk. Att vara ärlig och inte förneka när du börjar känna dig sjuk. Jag lever i en kultur där det inte är accepterat att vara sjuk om du i princip inte är döende. Dessutom hatar jag att vara hemma och göra ingenting i flera dagar. Jag gillar inte att vara borta från jobbet, jag hatar att missa träningar, men jag har kommit till det stadiet där jag börjar inse att det gynnar ingen om jag fortsätter jobba och träna trots att jag är sjuk. Dels så smittar jag andra, dels så presterar jag sämre och dels så blir jag aldrig frisk. Man behöver inte vara dödlig sjuk för att vara hemma. Det har blivit så tabu att vara hemma pga en förkylning. Chefen tror att man ljuger. Kompisarna tycker att man är kinkig. Skit i dem! Det är ditt liv, din hälsa och det är du som måste leva med konsekvenserna. Var ärlig mot dig själv! Är du sjuk så är du sjuk.

Fler tips som fungerar för dig? Dela gärna med dig.