“Det är vad du gör det till”

Det är vad du gör det till.

…är ett av mina måtton sedan en längre tid tillbaka.

Det är lätt att glömma bort och istället skylla omständigheterna på omgivningen. Ja, saker och ting händer runt om oss som påverkar vår tillvaro, men hur du vill tänka kring det kan du faktiskt välja själv.

Självfallet finns det undantag och förhållningssättet kan vara svårare att tillämpa i extrema situationer, men i väldigt många avseenden handlar det inte lika mycket om en situation i sig utan faktiskt hur vi väljer att tänka gällande den. Ofta tillämpar vi de tankesätt som finns invanda sedan tidigare. Vi blir även påverkad av vilka uttryck personer runt omkring oss avger i liknande situationer. Det vi dock tenderar till att glömma bort eller kanske rent av inte bry oss är att vi själva faktiskt kan välja hur vi vill tänka.

Omständigheter uppstår. Saker och ting blir inte alltid som vi tänkt oss (väldigt sällan faktiskt). Livet är inte perfekt alla dagar på året. Men, det är vad du gör det till.

En del skräms av tanken att det är de själva som helt plötsligt ska bestämma om de är lyckliga i sitt liv eller inte. Va? Ska jag helt plötsligt ta ansvar för mina egna känslor och upplevelser, och inte längre skylla dem på omgivningen? skulle det kanske kunna låta i någons huvud. Ja, det är precis så det är. I de flesta fallen i alla fall.

Om du är olycklig i ditt liv just nu så bär faktiskt du själv det yttersta ansvaret för att göra någon förändring. Det är inte alltid det behöver ske rent mentalt, utan ibland behöver man faktiskt rent praktiskt förändra något sin tillvaro för att känna sig till ro.

Sålunda, antingen får du sluta upp med dina negativa tankar kring chefen eller kollegorna och börja utveckla en förståelse för deras beteende och varför det triggar igång ilska/frustration hos dig eller så får du ta tag i saken och säga upp dig. Det finns tusen andra saker du säkerligen hellre skulle vilja göra i livet. Antingen behöver du förändra din mentala inställning till studierna, eller så får du ta och plugga något annat, eller kanske inte plugga överhuvudtaget. Antingen får du förändra hur tänker kring din partner och vad det är hos denne som triggar igång negativa känslor hos dig, eller så får bryta upp relationen. Antingen får du börja se det fina i det som känns hemskt, eller så får väl ta och göra något åt situationen.

Livet är för kort för att gå runt och må dåligt om och om igen över samma skitsaker. Oftast är det bara invanda mönster som skapar vissa typer av negativa reaktioner. För det mesta som vi nu tycker är “så hemskt” kan ur ett annat perspektiv vara något helt annat. Det är lätt att bli trångsynt och inte vilja se utanför sig egen bubbla. Det känns tryggt. Men genom att stanna i bubblan kommer du också fortsätta andas den luft som är där i. Kanske är den förpestad med negativa tankar och hat mot omgivningen? Eller är du bara för feg för att ta ansvar över dina egna tankar och känslor.

Sedan finns det de som finner en form av lättnad över att veta att de själva har makten att förändra det negativa de upplever i sin vardag. Det handlar inte längre om att förändra pojkvännen, utseendet eller arbetet, utan det handlar om att förändra sig själv – inifrån. Hur vill jag tänka kring detta? Jag kan välja att reagera med förakt, eller jag kan luta mig tillbaka med ett lugn. Jag kan välja att hata att resan inte blev som planerad på grund av flygförseningar, eller jag kan välja att se till de nya möjligheterna med nyfikenhet.

Dags att ta ansvar: Vilka tankar vill du tänka?