Blir man fet av socker?

Det är tämligen oundvikligt att ta del av debatten kring den så kallade hälsoboven “sockret”. Missförstånden är flera och beror delvis på den otydliga och icke-djupgående informationsspridningen som sker. Socker är ett samlingsnamn på de kolhydrater som klassas som sockerarter. Här ingår bland annat laktos, glukos, fruktos och det vi vanligen förknippar med socker; sackaros. För att inte gå allt för djupt in på alla olika sockerarter tänkte jag klargöra att det är den sistnämnda som utgör sockerbiten och den som framför allt framhävs som en riktig hälsobov.

Studierna är många och diskussionerna är heta. Jag tänker inte motsätta mig den vetenskap som framhävs idag, men jag tycker att vi alla bör ta det med en nypa salt.

Det vita sockret sägs innehålla “tomma kalorier”. Det som egentligen syftas på är att det är energi men med avsaknad av vitaminer och mineraler. Att konsumera stora mängder socker kan i längden antingen leda till näringsbrist och/eller övervikt. Låter man t.ex. större delen av sitt dagliga energiintag utgöras av socker får man förmodligen inte i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, och sålunda kan man drabbas av näringsbrist. Äter man däremot tillräckligt med näringsrik mat för att tillgodose sitt näringsbehov men utöver konsumerar större mängder socker så kommer energiintaget bli större än behovet och sålunda kan det leda till övervikt. Det är i alla fall vad man tror idag.

Något som blivit vilseledande i allt detta är att vi i västvärlden verkar insupa denna vetenskap som Guds dygd och infört sockerfritt i alla dess möjliga former. Meddelandet blir inte längre att ett väldigt stort sockerintag i samband med dålig variation av kosten kan leda till ohälsa, utan meddelandet blir att socker är någonting farligt som man blir fet av och bör undvikas i alla dess former.

Nu har jag tillbringat snart tre veckor i Thailand och inser att det var sant som min broder sa till mig i början:

“Thaiarna älskar verkligen socker – de har socker i allt!”

..och så är det faktiskt. De fantastiska kycklingspetten som säljs nygrillade för 2 kr/st har någon speciell marinad som garanterat inte är sockerfri. Beställer man en juice tillsätter de garanterat socker om man inte säger till (och då tittar de nästan konstigt på en). Att köpa en energidryck utan socker är nästintill omöjligt och inte heller blev jag förvånad över att sojamjölken smakade betydligt sötare här. De har verkligen socker i allt!

I tre veckors tid har jag gått på Thai-diet och mer eller mindre frivilligt ätit ovanligt mycket socker. Det är vanligtvis ingenting som faller mig i smaken, men det är ingen idé att springa sig galen i jakten på sockerfria alternativ. Till en början var det lite svårt med omställningen, som det nästan alltid är när man ska bo på ett nytt ställe en längre tid, men nu förstår jag. Nu förstår jag att det är inte farligt att äta lite extra socker här och där. Jag har inte gått upp i vikt av det.

Om socker gjorde en person tjock – skulle garanterat alla thailändare vara överviktiga.

Så varför denna sockerfobi i västvärlden? Kanske är det snarare så att de fall av överkonsumtion skulle minska om vi gjorde det mer tillåtet att dricka en juice med lite extra socker eller slänga i en tsk i matlagningen? Det är inte den typen av sockerkonsumtion som leder till ohälsa. Det är inte en sockerbit i kaffet som gör dig fet och det är inte chokladpralinerna på julbordet som ökar risken för kostrelaterade sjukdomar. Det är inte juicen på frukostbordet med tillsatt socker i eller fikabrödet på jobbet som är farligt. Det är om allt detta tillsammans och i dubbla mängder dagligen konsumeras som det är värt att möda sig om att övergå till sockerfria alternativ. Du blir inte fet av att äta några gram socker om dagen, och du blir garanterat inte ohälsosam för att du gör det. Vad finns det egentligen kvar att vara rädd för?

Okej, Thailändare må generellt sett ha väldigt dåliga tänder så det finns flera anledningar till att inte överdriva sockerkonsumtionen. Det jag vill framföra här och nu är dock att det finns ingen anledning att gå runt och vara rädd för att äta lite socker emellanåt. Det är inget gift som plötsligt ökar din fettprocent eller sprider diabetes i din kropp. Det är ett smakförhöjande och energigivande livsmedel som dock saknar essentiella mikronutrienter, men har under en stor del av mänsklighetens existens konsumerats av personer över hela världen.

Jag skulle generellt sett inte uppmana folk till att äta mer socker. Som sagt har det påvisade negativa konsekvenser för hälsan enligt ett flertal studier. Däremot förstår jag att den rådande sockerfobin i västvärlden är fullständigt onödig och gör nog mer skada för folks psykiska välmående än vad den gynnar det fysiska.

Något att tänka på i och med alla nyårslöften. #health #healthylifestyle #balance

A photo posted by Sofie Asp (@halsosoffan) on