Allt handlar om planering

how-to-change-your-eating-habits-in-30-days-1

Och förutsättningarna att följa sina planer.

De flesta som upplever sig behöva göra förändringar gällande kosten söker tips och trix för att uppnå de önskade målen, eller att i alla fall börja ta stegen i rätt riktning.

Oavsett om det handlar om viktminskning, viktökning, öka intaget av frukt och grönt, äta mer regelbundet, sluta med socker eller andra onyttigheter så är nyckeln till förändring planering. Du måste planera vad du ska äta, när du ska äta, och se till att det finns tillgängligt. Kolla på vad du stoppar i kundvagnen på affären – är det samma varor som alltid, kommer du ju också äta samma som alltid. Se till att du har mat i ordning och med dig om du är på språng. Vad gör du annars när du blir hungrig? Jo, tar första bästa tillgängligt bara för att du måste få i dig något, och oftast blir det inte något i linje med din målsättning.

Självklart går inte ALLT att planera. Det kan vara svårt att veta exakt hur mycket man behöver äta på en dag, du kanske har tränat extra hårt och blivit extra hungrig och inte planerat för det. Men det går att se till att vara förberedd. Framför allt hjälper det då att äta med någorlunda jämna mellanrum för att lättare känna hunger/mättnad.

Du kanske inte heller behöver planera exakt vilken mat du ska äta ikväll, men se till att ha några olika alternativ färdigt så slipper du värma på en Billys pizza bara för att du är för hungrig för att ställa dig och laga mat då.

När jag säger planera handlar det inte om att du ska planera hur mycket kolhydrater, fetter, proteiner och energi du ska äta över en dag. Sånt trams behöver vi inte ha koll på för att ha en hälsosam kosthållning. Däremot finns det vissa som håller på med väldigt avancerad träning och upplever ett behov av att ha koll på dessa saker, det får vara deras beslut och det kanske hjälper dom att nå sina mål. Gemene man behöver inte tänka i dom banorna för i det stora hela handlar det snarare om att ge sig själv förutsättningarna att kunna äta så man mår bra, än fokusera ihjäl sig på detaljerna.

Jag tror många önskar att de skulle kunna börja äta si och så, eller sluta med dittan eller dattan, men att det alltid förblir önskningar för att man inte riktigt vet hur man ska gå till väga för att faktiskt förändra sina matvanor. Men som rubriken lyder “allt handlar om planering”. Man måste planera för förändringen innan man kan genomföra den.

  1. Se till att du fyller din kyl och skafferi med sådan mat du vill äta
  2. Se till att du har mat förberett (matlådor osv.)
  3. Se till att ha tillräckligt med mat med dig (!)
  4. Sträva efter att äta regelbundet
  5. Var beredd på att behöva förändra portionsstorlekarna/antalet mellanmål

T.ex: jag själv har en tendens till att ibland underskatta portionsstorlekarna, speciellt om jag tillagat någon ny maträtt och råkat dela upp i för små portioner. Då är det alltid bra att ha med sig något extra att äta (frukt, bar, kvarg etc.) för att stilla hungern utan att behöva rusa in på närmaste Pressbyrå. 

Så, planera! Planera också för att planen kanske inte håller; backup-plan. Detta är a och o till förändrad kosthållning.